قوانین نصب دوربین‌ در مکان‌های عمومی

قوانین نصب دوربین‌های مداربسته در مکان‌های عمومی و آپارتمان‌ها

نصب دوربین مداربسته به دلیل محدودیت‌هایی که برای حریم خصوصی افراد ایجاد می‌کند دارای مقررات مشخصی است. از طرفی به علت تفاوت در میزان شخصی بودن و همینطور کاربری متفاوت محیط‌ها، قوانین نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی و آپارتمان‌ها با یکدیگر متفاوت است.

مکان‌های نصب دوربین مداربسته

پیشرفت روزافزون فناوری نظارت تصویری، نصب دوربین مداربسته را به یکی از ملزومات امنیتی برای افراد تبدیل کرده است. اگر بخواهیم مخاطبان این سیستم‌های امنیتی به صرفه را در دو دسته قرار دهیم، دسته اول کسانی خواهند بود که جهت حفظ امنیت محیط کاری یا اداری خود اقدام به نصب دوربین مداربسته می‌کنند. در کنار این گروه که بیشتر با مکان‌های عمومی سر و کار دارند، دسته دوم افرادی هستند که می‌خواهند از امنیت محیط مسکونی خود اطمینان حاصل کنند.

با این‌حال شاید این سوال مطرح شود که:

  • آیا هر کسی می‌تواند در یک آپارتمان مسکونی دوربین مداربسته نصب کند؟
  • محدودیت‌های نصب دوربین مداربسته در محیط‌های مسکونی و شخصی چیست؟
  • قوانین نصب دوربین‌های مداربسته در مکان‌های عمومی چگونه است؟
  • آیا این نظارت امنیتی، نظارت رفتاری کارمندان را در محیط کار به همراه ندارد؟

در ادامه سعی داریم با بررسی محدودیت‌های نصب دوربین مداربسته در مکان‌های مختلف به سوال‌های بالا پاسخ دهیم.

نصب دوربین مداربسته در محیط‌های عمومی

اگر بخواهیم این موضوع را از دید قانونی بررسی کنیم، در قانون ایران هیچ‌گونه منعی برای نصب دوربین در مکان‌های عمومی وجود ندارد و در واقع از آن استقبال نیز شده است. زیرا محتوای فیلم‌برداری شده توسط این دوربین‌ها می‌تواند در شناسایی برخی جرایم خیابانی بسیار کمک‌کننده باشد.

 

یکی از پرکاربردترین مکان‌های نصب دوربین، ادارات و محیط‌های کاری هستند. کارفرمایان با نصب دوربین..

  1. امنیت کارکنان را تضمین می‌کنند
  2. از سواستفاده افراد سودجو جلوگیری به عمل می‌آورند
  3. بر تردد و نظم عمومی سازمان نظارت می‌کنند
  4. بهداشت سازمان را کنترل می‌کنند
  5. کنترل بهتری بر بخش‌های حساس مالی شرکت خواهند داشت

لذا نصب دوربین در این محیط‌ها نیاز به مجوز خاصی ندارد ولی از سویی کارفرما موظف خواهد بود که با نصب اعلانیه و یا اطلاع مستقیم به کارمندان افراد را از علت نصب دوربین، قوانین استفاده از فیلم‌ها و جزییات حریم شخصی‌شان آگاه کند.

تنها استثنایی که در این مورد مطرح است در مورد محیط‌های امنیتی دولتی مانند پادگان‌ها و باقی پایگاه‌های نظامی است. نصب دوربین مداربسته بدون مجوز از مقامات در این مکان‌ها کاملا ممنوع بوده و جرایم سنگینی به همراه خواهد داشت.

نصب دوربین مداربسته در مشاعات

محیط‌های مشاع محیط‌هایی هستند که مالکان مشترکی دارند. مثلا نصب دوربین مداربسته در محوطه یک آپارتمان که تعداد زیادی مالک دارد باید با اطلاع و رضایت تمام افراد صورت بگیرد. در این مکان‌ها نیازی به اخذ مجوز از مراجع قانونی نیست؛ لذا اگر بخواهیم در راه‌رو، راه‌پله و یا پارکینگ ساختمان دوربین نصب کنیم باید از تمام مالکان کسب رضایت کرده و تاییدیه کتبی بگیریم. طبق قانون اگر یکی از مالکان مخالف نصب دوربین مداربسته در محوطه ساختمان باشد بقیه مالکان می‌توانند با مراجعه به مراجع ذی‌ربط و کسب مجوز دوربین را نصب کنند.

در مورد فیلم‌های تهیه شده توسط دوربین‌های نصب شده در مشاعات ساختمان باید گفت که این ویدیوها برای افراد ساختمان بوده و واگذاری آن به شخص ثالث و یا انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی نقض صریح قانون محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

لازم به ذکر است که نصب دوربین مداربسته در آسانسور به دلایل فنی و شخصی شرایطی متفاوت با موارد بالا دارد.

نصب دوربین مداربسته در مکان‌های خصوصی

مکان‌های خصوصی مکان‌هایی هستند که کاملا در حریم شخصی افراد قرار دارند و نصب دوربین مدار بسته در این مکان‌ها از حساسیت بالایی برخوردار است. اگر کسی بخواهد در محیط منزل یا اتاق خواب دوربین نصب کند باید ابتدا تمام افراد ساکن خانه را مطلع کرده و سپس با کسب مجوز رسمی به این کار اقدام کند. علاوه بر آن محیط‌های دیگری نیز هستند که امکان نصب دوربین در آن‌ها برای مدت طولانی، حتی با وجود صدور مجوز، امکان‌پذیر نیست. مکان‌هایی مانند رخت‌کن‌ها و یا اتاق‌های پرو جز این گروه قرار می‌گیرند و نصب دوربین در ‌آنجا تنها برای مقاصد خاص و برای مدت کوتاه ممکن خواهد بود.

دوربین مخفی و قوانین نصب آن

دوربین مخفی به دوربین‌هایی گفته می‌شود که به گونه‌ای نصب می‌‌شوند تا از دید افراد مخفی باشند. اندازه این دوربین‌ها معمولا بسیار کوچک بوده و قابلیت پنهان شدن در مکان‌های خارج از دید را دارند. از آنجایی که بسیاری از دوربین‌های مخفی توانایی ضبط صدا و تصویر را دارند تنها در موارد قانونی و اثبات جرایم به کار می‌روند. اگر شخصی برای استفاده شخصی و آشکارسازی حریم خصوصی افراد دیگر از این دوربین‌ها استفاده کند مشمول قانون نقص حریم خصوصی شده و حکم سنگینی خواهد داشت. لازم به ذکر است که برای استفاده از این دوربین‌ها حتی در موارد قانونی نیز نیاز به اخذ مجوز داریم و تنها برای مدت کوتاهی می‌توانیم آن‌ها را در محل نصب کنیم.

نتیجه گیری

با اینکه دوربین‌های مداربسته امروزه در همه‌جا از مکان‌های عمومی گرفته تا ساختمان‌های مسکونی دیده می‌شوند اما هنوز کسانی هستند که قوانین نصب دوربین‌های مداربسته در مکان‌های عمومی و آپارتمان‌ها را نمی‌پذیرند و نگرانی از رصد شدن توسط دیگران برایشان مطرح است. در واقع این دسته از افراد معتقدند که نظارت تصویری بیش از آنچه که باید بر زندگی شهروندان کنترل پیدا کرده و امکان شنود و فیلم‌برداری از افراد در محیط‌های عمومی بر خلاف حقوق شهروندی آن‌هاست.

هرچند اکثریت جامعه استفاده گسترده‌ای از این ابزار‌های امنیتی داشته و با توجه به قیمت مناسب‌شان، این دوربین‌ها را وسیله‌ای مناسب برای حفظ امنیت حریم کاری و شخصی خود تلقی می‌کنند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.